Monday, February 13, 2012

TEKS UCAPAN PRESIDEN PSSCUHM PADA MESYUARAT AGONG PEMILIHAN SESI 2012-2015

سم الله الرحمن الرحي


Pada hari ini, 4 Februari 2012 akan diadakan pemilihan untuk melantik anggota MMK bagi sesi akan datang 2012-2015. Beberapa calon telah disenaraikan dan saudara-saudari para ahli akan memilih calon-calon tersebut yang akan menerajui kepimpinan Persatuan nanti.

Persatuan kita pada hari ini masih belum berada pada kedudukan yang selesa selepas krisis yang melanda sejak dari tahun 2006. Walau bagaimanapun, syukur Alhamdu lillah, segala perkara yang berkaitan perundangan telah selesai dengan keputusan kredibiliti Persatuan memihak kepada kita. Sehubungan itu, Persatuan pada hari ini masih di dalam fasa pemulihan untuk bangkit semula. Oleh itu, saya menyeru semua yang hadir pada hari ini termasuk bagi diri saya sendiri, supaya kita semua kembali menelusuri asas intipati perjuangan yang dibawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi bin Haji Ahmad.

Sejak dari tahun 1965, Almarhum Ustaz Hanafi telah mewujudkan SCH yang berlandaskan tauhid kepada Allah SWT dan menentang apa-apa yang khurafat dan tahyul dalam ilmu persilatan. Setiap ahli sedari awal telah ditekankan tentang kepentingan akidah dan mendalami ilmu agama yang benar. Almarhum Ustaz Hanafi amat menitikberatkan soal mendekatkan diri kepada Allah SWT di samping mempelajari ilmu persilatan yang merupakan asas penjagaan diri, keluarga, bangsa dan agama. Maka seharusnyalah kita sebagai ahli pada hari ini yang mendokong perjuangan Almarhum Ustaz Hanafi , meneruskan dan sentiasa memastikan kita tidak terpesong daripada landasan perjuangan tersebut.

Adakalanya kita leka dan lalai sehingga kabur tentang apa perjuangan yang kita perjuangkan selama ini melalui SCH. Perlunya kita saling mengingati dan bermuhasabah supaya tidak tersasar jauh sebelum berlaku musibah yang akhirnya menyusahkan semua pihak.

Kini sebagaimana yang kita sedia maklum, terdapat beberapa SC yang kononnya membawa perjuangan Almarhum Ustaz Hanafi. Tetapi kita tahu kebenaran di sebalik setiap silat tersebut dan justeru kita harus merasa bangga kerana kita masih berada dalam kelompok yang memperjuangkan kebenaran asal kehendak Almarhum Ustaz Hanafi dalam usaha mengembangkan SCH. Mudah-mudahan kita tidak terpengaruh dengan kemewahan, pangkat dan nama yang boleh mengganggu kekukuhan akidah dan tauhid kepada Alah SWT.

Pada hari ini kita akan memilih tampuk pentadbiran Persatuan yang baru untuk tiga tahun akan datang. Saya berharap biarlah pemilihan dibuat berdasarkan kemampuan, ketahanan dan komitmen yang mampu diberikan oleh para calon. Ini adalah kerana, apabila pemilihan telah terlaksana, setiap yang terpilih akan memikul tanggungjawab yang besar dan memerlukan pengorbanan dari segi masa, tenaga dan kewangan. Selain itu, mereka yang terpilih juga perlu tahu akan kedudukan masing-masing yang merupakan imej Persatuan di mata para ahli khasnya dan masyarakat amnya.

Setiap jawatan yang ada di dalam anggota MMK mempunyai peranan tersendiri di dalam memastikan Persatuan dapat terus bergerak dengan lancar. Pada masa yang sama anggota MMK perlu berusaha meningkatkan prestasi pentadbiran Persatuan serta menyumbang ke arah membangunkan persilatan SCH itu sendiri. Pergerakan Persatuan kita ini merupakan satu usaha sukarela yang memerlukan keikhlasan dan keluhuran hati setiap dari kita. Maka sayugia saya tekankan di sini peranan penting anggota MMK terutamanya Setiausaha Agong dan Ketua Perhubungan Seranta bagi menggerakkan Persatuan menjadi lebih proaktif dalam setiap tindakan dan aktiviti.

Saya tidak memperkecilkan penglibatan anggota MMK yang lain, malah tanpa mereka, Setiausaha Agong dan Ketua Perhubungan Seranta tidak akan dapat melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik. Cuma saya minta di sini agar sikap proaktif itu dapat diamalkan dengan lebih mantap sealiran dengan perkembangan persekitaran kita pada hari ini.

Kalau kita lihat, persekitaran hari ini mempunyai kadar persaingan yang sangat tinggi, terutama bagi SCH yang mempunyai pesaing-pesaing sesama sendiri. Oleh itu, saya menyeru supaya jentera pentadbiran yang baru kelak dapat bersama-sama menggembeleng tenaga dengan usaha
berlipat ganda dari pihak Setiausaha Agong dan Ketua Perhubungan Seranta ke arah persatuan yang mempunyai imej, matlamat dan identiti sendiri secara khusus berbanding pesaing yang lain. Kita harus berbalik ke pangkal iaitu, perjuangan yang di bawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi yang mempunyai ciri tersendiri tidak menyerupai mana-mana guru di mana Almarhum Ustaz Hanafi menimba ilmu.

Persatuan amat memerlukan satu pendekatan publisiti yang berlainan dan ‘catchy’ supaya dapat menarik lebih ramai ahli menyertai dan dapat juga menarik kembali ahli lama yang telah kurang melibatkan diri dengan sebarang aktiviti Persatuan. Sebenarnya kita mempunyai ramai ahli yang berada di serata negeri tetapi keinginan mereka untuk berada bersama-sama kita di barisan hadapan telah pudar. Saya ingin sekiranya golongan ini dapat kembali bersama-sama kita pada ketika ini untuk memberi sumbangan biarpun sekadar dengan menghadirkan diri pada majlis-majlis yang diadakan Persatuan. Sumbangan emosi dari aspek tenaga, sokongan dan idea
boleh dijana dari kalangan sesiapa juga ahli kita. Lain dengan sumbangan material yang hanya sebahagian daripada kita yang mampu memberi sumbangan. Dari itu, saya menyeru semua ahli baik yang ada di sini hari ini, dan pada yang mendengar selepas ini, marilah kita bersama-sama memberikan sumbangan apa yang termampu dalam meneruskan perjuangan Almarhum Ustaz Hanafi dalam SCH ini.

Antara sedar dengan tidak, kita telah menghampiri separuh abad bersama dengan SCH. Menjelang 2015 kelak, genaplah 50 tahun usia SCH yang dibawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi. Di manakah kita? Setimpalkah ilmu dan pengisian yang kita dapat dari tunjuk ajar yang ditinggalkan oleh Almarhum Ustaz dengan apa yang kita curahkan kembali untuk perkembangan Persatuan?

Kini kita sudah mempunyai ASCH yang diterajui oleh Tuan Haji Amruddin bin Buang. Akademi ini berperanan untuk mendidik dan menerapkan ilmu persilatan di samping memberi pengisian kepada para ahli supaya lebih memahami perjuangan yang kita bawa serta mampu memberi penjelasan dan penegasan bila perlu tentang SCH itu sendiri. ASCH menyediakan kursus-kursus pemantapan untuk pelbagai peringkat ahli supaya kita dapat menghasilkan para ahli yang mempunyai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan cabaran di alaf baru ini dalam
usaha mengembangkan ilmu persilatan dengan pengisian tauhid dan akidah kepada Allah SWT.

Semua yang diusahakan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan kemampuan persaingan SCH dengan senario SC di sekitar kita pada hari ini. Setiap dari kita berperanan memberi sumbangan ke arah menyediakan platform untuk publisiti yang bersesuaian di samping ruang-ruang publisiti sedia ada. Pendekatan penggunaan laman sesawang, facebook, blog, sms dan sebagainya perlu sentiasa menyiarkan yang terkini dan menarik. Perkembangan Persatuan tidak akan menjadi realiti tanpa sokongan kewangan. Kedudukan kewangan yang kukuh merupakan asas kelancaran pergerakan Persatuan. Persatuan amat mengalu-alukan cadangan program yang mampu menjana kewangan untuk Persatuan, sepertimana yang pernah kita lakukan sebelum ini iaitu Pertandingan Golf Amal. Selain itu, acara tahunan seperti Majlis Makan Malam juga merupakan aktiviti yang menyumbang kepada tabung kewangan Persatuan. Saya yakin setiap dari kita mempunyai idea yang boleh diketengahkan untuk menjana pendapatan bagi Persatuan dan saya mahu idea-idea ini disalurkan kepada jentera pentadbiran Persatuan yang baru kelak supaya ia dapat dilaksanakan.

Punca kewangan Persatuan yang tetap sejak dari awal lagi ialah yuran persilatan yang kita kutip untuk 7 bulan bagi setiap ahli yang belajar sehingga tamat. Ini merupakan tanggungjawab para penyelia di kelas latihan masing-masing. Kini saya dapati pengutipan yuran kurang memberansangkan dan para ahli sudah tidak menitikberatkan soal yuran kepada ahli-ahli baru yang menyertai Persatuan. Pembayaran yuran persilatan adalah tanggungjawab bagi setiap ahli yang mendaftar untuk belajar. Oleh itu, saya mohon kerjasama dari semua supaya kutipan yuran dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin bagi memastikan penjanaan sumber kewangan Persatuan berterusan. Para penyelia memainkan peranan penting ke arah memberi kesedaran kepada para ahli tidak kira di peringkat sekolah, IPT mahupun kelas latihan supaya bertanggungjawab menjelaskan yuran 7 bulan yang telah ditetapkan. Pihak LPT perlu melakukan pemantauan berterusan melalui pegawai-pegawai LPT yang telah ditetapkan supaya aspek kewangan ini tidak mendatangkan masalah kepada perjalanan Persatuan. Malah tidak keterlaluan sekiranya mendapat persetujuan semua, agar kita melaksanakan sistem yuran
persilatan secara ‘prepaid’ di mana para ahli baru yang mendaftar perlu membayar dahulu sebelum memulakan kelas latihan. Mungkin dengan cara ini mereka akan lebih menghargai ilmu persilatan yang dituntut dan akan belajar sehingga tamat.

Sebagaimana fitrahnya, manusia mementingkan duit, jadi sekiranya duit telah dilaburkan maka, logiknya mereka akan berusaha untuk tamat belajar silat supaya duit yang dibelanjakan tidak sia-sia. Dalam pada masa yang sama, kita selaku tenaga pengajar harus memberi pengisian
tentang ilmu persilatan dan perjuangan Almarhum Ustaz Hanafi supaya di akhir nanti, golongan ini akan memahami dan dapat meneruskan ilmu persilatan yang dipelajari dengan hati yang ikhlas. Persatuan juga menggalakkan para ahli memohon untuk menjadi Ahli Seumur Hidup. Di sini, LPT berperanan menggalakkan para penyelia dan tenaga pengajar untuk menjadi ASH dan seterusnya memanjangkan kepada para ahli baru yang telah tamat. Sepatutnya setiap dari kita baik penyelia mahupun tenaga pengajar adalah ASH SCH. Tetapi saya tahu masih ramai yang bukan ASH SCH di kalangan kita hari ini. Marilah kita bersama-sama menjadi ASH SCH dan sentiasa melaksanakan tanggungjawab membawa perjuangan Almarhum Ustaz Hanafi sama
ada untuk diri sendiri, keluarga, bangsa mahupun Negara.

Selain daripada perkara-perkara yang saya bangkitkan tadi, Persatuan kita juga tidak harus hanya bertumpu kepada aktiviti persilatan dan aktiviti-aktiviti dalaman di kalangan para ahli sahaja. Sebaliknya sebagai salah satu pendekatan ke arah mengetengahkan lagi nama Persatuan dan meningkatkan kesedaran masyarakat tentang PSSCUH ini, kita perlu melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan dan CSR (corporate social responsibility). Antara aktiviti yang boleh kita beri penglibatan adalah seperti gotong royong di kawasan kejiranan, program menjaga alam sekitar yang dianjurkan oleh mana-mana NGO mahupun badan-badan kerajaan dan apa-apa aktiviti kekeluargaan kawasan setempat. Program-program setempat yang dijalankan di kawasan yang ada kelas latihan, perlulah kita turut sama melibatkan diri supaya kehadiran kita disedari dan kita dapat menambah jaringan (networking) untuk Persatuan.

Saya ingin menarik kembali perhatian kita semua kepada moto Satu Pemikiran, Satu Tujuan. Adakah kita benar-benar memahami dan mengaplikasikan moto ini untuk Persatuan? Satu Pemikiran, Satu Tujuan tidak semestinya memerlukan kita semua berada bersama pada waktu dan tempat yang sama setiap masa.Sebenarnya kita boleh melaksanakan agenda yang kita rasa bersesuaian untuk menaikkan nama Persatuan dengan cara kita masing-masing asalkan ia tidak bercanggah dengan akidah sebagai seorang muslim yang mukmin dan asal kehendak perjuangan
Almarhum Ustaz Hanafi. Adakala dalam kita mencanaikan idea dan pelaksanaan perancangan untuk Persatuan, berlakunya tidak sependapat, tetapi saya yakin apa yang kita mahukan adalah untuk keselamatan dan kekukuhan Persatuan di masa akan datang. Oleh itu, situasi seperti ini tidak harus merencatkan tindakan kita untuk memajukan Persatuan kerana ia hanyalah seperti ‘hiccup’ yang sekadar memberi ketidakselesaan sementara. Sebaliknya kita teruskan dengan perjuangan memartabatkan silat Melayu yang tiada unsur khurafat dan syirik demi agama,
bangsa dan Negara.

Sekian dulu ucapan dari saya untuk Mesyuarat Agong Pemilihan kali ini. Harapan saya jentera pentadbiran sesi akan datang dapat lebih merealisasikan apa yang kurang sebelum ini supaya Persatuan menjadi lebih kukuh di samping peranan ASCH yang lebih mantap dalam melahirkan para ahli dengan pakej SCH yang lengkap.

No comments:

Post a Comment